کد مطلب:26086
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:59
1- جايگاه مرتد وحكم آن ازنظرقرآن ومنظر درون ديني چيست؟
2- حكم مرتد ازنگاه برون ديني و دراديان ديگر چيست؟
قرآن كريم درمعرفي زمينه هاي ارتداد هم ازتلاش هاي مشركين1 واهل كتاب2 كه جبهه خارجي جامعه مسلمين به شمار مي آيند ـ ياد مي كند وهم زمينه هاي داخلي ـ يعني هواي نفس ووساوس شيطاني3را ذكر مي كند . قرآن، روش اهل كتاب رابراي به ارتداد كشاندن مسلمين را نيز چنين بيان مي كند : وقالت طايف من اهل الكتاب آمنوا بالذي انزل علي الذين آمنوا وجه النهار واكفروا آخره لعلهم يرجعون (وجمعي از اهل كتاب گفتند : برويد و ظاهراً به آنچه برمومنان نازل شده درآغاز روز ايمان بياوريد ودر پايان روز كافر شويد شايد آنها از آيين خود باز گردند]زيرا شما رااهل كتاب و آگاه از بشارت آسماني پيشين مي دانند واين توطئه كافي است كه آنان را متزلزل كن[4 يكي ازفلسفه هاي حكم جزايي مرتد ـ كه بعد از اين خواهيم گفت ـ خنثي كردن اين گونه توطئه ها است . ودر هشدار به مسلمانان درپرهيز از ارتداد، ارتداد ومرگ درحال كفر را باعث حبط اعمال وخلود درآتش جهنم بيان كرده است6 ، كسي كه پس از اسلام و مشاهده آيات الهي مرتد شود مستوجب لعنت خدا وملائكه و مردم است .كيف يهدي ا... قوماً كفروا بعدايمانهم وشهدوا ان الرسول حق وجا هم البينات وا... لا يهدي القوم الظالمين اوليك جزاهم ان عليهم لعنه ا... و الملائكه والناس اجمعين خالدين فيها لا يخفف عنهم العذاب ولاهم ينظرون الا الذين تابوا من بعد ذالك واصلحوا فان ا... غفور رحيم ان الذين كفروا بعد ايمانهم ثم ازدادوا كفرا لن تقبل توبتهم و اوليك هم الضالون (چگونه خداوند جمعيتي را هدايت مي كند وبعد از ايمان وگواهي به حقانيت رسول وآمدن نشانه هاي روشن براي آنها كافرشدند. وخدا جمعيت ستمكاران را هدايت نخواهد كرد. كيفر آنها اين است كه لعن وطرد خداوند و فرشتگان و مردم همگي برآنهاست . آنها همواره دراين لعن مي مانند، مجازات آنها تخفيف نمي يابد وبه آنها مهلت داده نمي شود مگر كساني كه پس از آن توبه كنند واصلاح نمايند زيرا خداوند آمرزنده وبخشنده است .كساني كه پس از ايمان كافر شدندو سپس بركفرخود افزودند واصرار ورزيدند هيچگاه توبه آنان قبول نمي شود وآنها گمراهان هستند.) 7.
از اين آيه به دست مي آيد كه : اولاً :مرتد، مستوجب لعن خدا وملائكه ومردم است ولذا مستحق ترحم نيست. ثانياً : مرتد اگر توبه كرد توبه او پذيرفته مي شود.ثالثاً :برخي از مرتدان كه برارتداد خود پافشاري مي كنند توبه آنان پذيرفته نمي شود. تدكر : اين آيات را گرچه نمي توان به طور مستقيم بيان گر حكم مجازات دنيوي مرتد دانست اما به گونه اي است كه با آن سازگاراست وآن راتاييد مي كند. قرآن كريم درجاي ديگري نيز توبه برخي ازمرتدان را نپذيرفته است.ان الذين آمنوا كفروثم آمنوا ثم كفروا ثم ازدادوا كفرو ا لم يكن ا... ليغفر لهم ولاليهديهم سبيلا بشر المنافقين بان لهم عذاباً عليما 8.تذكر(1) : هم دراين آيه وهم آيه قبل آمده است كه خداوند توبه برخي ازاهل ارتداد رانمي پذيرد. اين بدين معنا است كه اينان به دليل عدم استقرار ايمان دردلهايشان عملاً هدايت نمي شوند وتوبه حقيقي نمي كنند . بله اگر توبه حقيقي كردند قطعاً خداوند توبه آنها را مي پذيرد كه خود اين وعده راداده است9 تذكر(2) : عدم پذيرش توبه مرد مرتد فطري در ظاهر واز ديدگاه مجازات دنيوي جرم اواست درحالي كه پذيرش توبه او نزد خداوند مربوط به شخص خوداوست وارتباطي به مجازات دنيوي او ندارد . يعني ممكن است خداوند توبه او را بپذيرد درعين حال مجازات جرم او اعدام باشد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.